Inception

Lördagen för nästan tre veckor sedan (16/7) bestämde jag och min sambo oss för att låna biografen som finns på min arbetsplats, redan före det hade vi bestämt oss för att äntligen se på Inception, en film jag har pratat mycket om (andra också för den delen) och som Anna har varit intresserad utav. Frågan var mest – är den verkligen så komplicerad och förvirrande som många har fått det att låta som? Svar: Nej.

Filmen handlar om Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) som har utvecklat en teknik som han kan använda till sin egna fördel – han kan äntra andra människors drömmar och därigenom lära sig deras hemligheter. Mr. Saito (Ken Watanabe), chef för ett stort företag, vill anställa honom för att gå in i Robert Fischer Jr.’s (Cillian Murphy), en man som ska ta över sin fars affärsrike, drömmar och plantera en idé: När han tar över riket så ska han istället för att föra vidare det i gammal god anda bara lägga ner det, gå sin egen väg. Om Dom accepterar och utför detta arbete så lovar Mr. Saito i gengäld att se till så han kan komma hem till USA och sina barn igen, detta eftersom polisen är ute efter Dom p.g.a. att han misstänkt för att ha mördat sin fru. Dom accepterar detta erbjudande och beger sig in i Robert’s drömmar för att slutföra detta uppdrag. Medans det hela växer sig mer komplext så måste även Dom kämpa med sina egna känslor och sina skuldkänslor, vilka visar sig inom dessa drömmar han är i. Till slut så står han inför den ultimata frågan – vad är verklighet och vad är bara en dröm?

När det började så tänkte jag mest att ”okej, låt se om detta verkligen är så bra som många har sagt”, men när filmen utvecklades och nådde högre nivåer så kom jag mer och mer in i den. När jag fick reda på att Ellen Page var med i filmen blev det ännu en anledning för mig att tycka om filmen, en skådespelerska som jag alltid tycker gör bra ifrån sig, så även denna gången. Rakt igenom var det en mycket underhållande film, höll igång geniknölarna en del men inte riktigt så mycket som jag hade trott att den skulle göra, hört flera säga att det skulle vara svårt att hålla reda på vilken nivå av drömmen de var i men det var det inte, mycket för att varje nivå var så pass distinkt, de såg väldigt olika ut. Nej, detta var en mycket bra film!

REKOMMENDERAS!

Betyg:
8 av 10

Lämna en kommentar